O Programie

19 lipca 2017 roku Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2017-2019 – „Aktywna tablica”.

W ramach programu szkoły podstawowe zostaną wyposażone w tablice interaktywne, projektory, głośniki czy interaktywne monitory dotykowe.... 

 

więcej...

O Nas

Świadczymy usługi związane z projektowaniem, dostawą i wdrażaniem systemów audiowizualnych. Nasz zespół tworzą ludzie z kilkunastoletnim doświadczeniem w branży AV. Współpracujemy z firmami NEC Display Solutions, Microsoft, EXTRON, Edbak, Chef, Panopto.

Nasza wiedza i doświadczenie pozwala na oferowanie kompleksowych rozwiązań. Wszystkie projekty realizujemy wspólnie z użytkownikami, rozpoczynając od stworzenia koncepcji, poprzez zaprojektowanie rozwiązania, instalację urządzeń a kończąc na adaptacji przestrzeni i pomieszczeń.

 

więcej...

Złóż wniosek

Aby ułatwić Państwu procedurę wnioskowania udostępniamy narzędzia wspomagające proces wyboru sprzętu oraz oferujemy pomoc przy wypełnieniu wniosku.

 

więcej...

Cóż, gdyby się nie dało, zapewne nikt nie wpadłby na pomysł pisania artykułu o tym wynalazku. Pytanie więc brzmi, czy takie przedsięwzięcie jest opłacalne, a jeśli tak, to jakie ma wady, bo przecież jakieś na pewno są.

Słowo wstępu
Być może zaobserwowałeś to nawet na komputerze, na jakim sam pracujesz: instalacja w laptopach z segmentu „biurowego” 4 GB RAM-u i dysku o pojemności 1TB jest inwestycją w moc, która tak naprawdę nigdy nie zostanie wykorzystana. Takie samo zjawisko dotyczy szkolnych pracowni – moc obliczeniowa komputerów, ich możliwości, wzrastają zdecydowanie szybciej niż potrzeby użytkowników (szczególnie właśnie użytkowników sprzętu w szkolnej pracowni). Idealnym rozwiązaniem byłaby więc możliwość równoległego korzystania z zasobów jednego komputera przez kilku użytkowników. Taką możliwość zapewniają terminale sieciowe.

Niskie koszty przekształcenia
Jednym z podstawowych powodów, dla których szkoły coraz częściej decydują się na używanie terminali sieciowych, są oczywiście niskie koszty. W celu uruchomienia takiej pracowni w miejscu starej nie trzeba instalować żadnej nowej infrastruktury (poza oczywiście ustawieniem samych terminali sieciowych i ewentualnie wymianą serwera na mocniejszy). Cała istniejąca infrastruktura sieciowa może pozostać nienaruszona.
Warto w tym miejscu wspomnieć o jeszcze jednym pozytywnym aspekcie zastąpienia komputerów terminalami sieciowymi. Chodzi o miejsce, którego zwykle brakuje. Dzięki nowoczesnemu rozwiązaniu uczeń nie musi dzielić miejsca pod ławką (lub na niej) z dość pokaźnych rozmiarów obudową jednostki centralnej, co też ma przecież znaczenie.

Niskie koszty utrzymania
Dla każdej szkoły ważne jest obniżanie stałych kosztów. Opcja instalacji terminali sieciowych jawi się w tym świetle jeszcze bardziej kusząco, ponieważ terminal wymaga jedynie około 5W mocy, natomiast niezbyt duży zasilacz komputera stacjonarnego aż 20 razy więcej (zasilacze netbooków pracują z mocą 30W). Jeśli założyć, że pracownia liczy 15 komputerów używanych nawet tylko przez 4 godziny dziennie, to oszczędności stają się widoczne.

Łatwe zarządzanie
Zarządzanie jednym serwerem jest prostsze niż administrowanie kilkoma lub kilkunastoma stacjami roboczymi w pracowni. Oczywiście zmienia się nieco charakter zadań administracyjnych, ale ogólnie rzecz biorąc, ich ilość się zmniejsza. Dobrze skonfigurowana sieć wykorzystująca terminale rozpoznaje uprawnienia użytkowników, więc uczniowie nie mają dostępu do pełnych zasobów serwera, nie mogą instalować oprogramowania itd.

A jednak są też wady
Zwykle konieczność naprawy jednego komputera zamiast kilkunastu jest opisywana jako zaleta, natomiast z pewnością nie jest to takie proste, ponieważ bez sprawnego serwera nie działa żadne ze stanowisk, więc cała pracownia pozostaje nieczynna. Warto zastanowić się nad opcją pełnego serwisu serwera w szkole, choć podnosi to koszty instalacji pracowni.
Wadą jest też brak możliwości – przynajmniej bez odpowiednio wydajnego serwera – uruchomienia na maszynach w pracowni wymagających gier lub programów graficznych. Ten pierwszy wariant dla ucznia jest bez dwóch zdań wadą, natomiast dla nauczyciela? Pewnie niekoniecznie. Tak czy owak, problem jest i tak niewielki, ponieważ z takich możliwości w praktyce i tak się nie korzysta, więc strata jest relatywnie niewielka, natomiast w zestawieniu z korzyściami wynikającymi z instalacji terminali sieciowych wydaje się jeszcze mniejsza. Problematyczne może być jeszcze tylko przekonanie organu założycielskiego o konieczności inwestycji w nową technologię.

Autor: Krzysztof Kwaśniewski

Filmy szkoleniowe

Czym jest Panopto?

Jak tworzyć treści w Panopto?

 

Panopto to platforma wideo do szkoleń, nauczania i prezentacji. Ułatwia nagrywanie prezentacji, zarządza treściami wideo oraz transmituje wideo na dowolne urządzenie.

zobacz więcej...

Aktualności

Tablet zamiast tablicy

Kiedy mówi się o tabletach w szkole, najczęściej całą sytuacje opisuje się z pozycji ucznia, który może otrzymać do ręki elektroniczny zeszyt. Jest to, i owszem, rozwiązania mające sporo plusów...

Wirtualne zwiedzanie Londynu na monitorze interaktywnym

Zabierz uczniów do Londynu, nie wydając ani funta! Używanie w szkole odpowiednio zaprojektowanych aplikacji interaktywnych może korzystnie wpłynąć na jakość nauczania i efekty pracy – zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Dzięki...

Tablica multimedialna czy interaktywna?

Zazwyczaj określenia „tablica multimedialna” i „tablica interaktywna” są używane zamiennie. To jednak błąd, ponieważ tablice multimedialne to nowe urządzenia, zdolne w pewnych okolicznościach do zastąpienia aż trzech innych. Różna jest...

Partnerzy

 

Dla szkół

Aby ułatwić Państwu procedurę wnioskowania oferujemy Państwu usługi wspomagające proces wyboru sprzętu oraz ... Test o narzędziach. Poniżej propozycje.

Nowoczesna Klasa 2017. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wykonanie JW Studio